ساختارشناسی مستند ورزشی (با مطالعه ی موردی فیلم های مستند « المپیا » و « قهرمانی »)
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده محمد حسین صباحی
- استاد راهنما علی رجب زاده طهماسبی احمد ضابطی جهرمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
سابقه ی برنامه های ورزشی در تلویزیون به مستندهای ورزشی در سینما بازمی گردد که همواره از اقبال مخاطب برخوردار بوده اند؛ اما در ایران با وجود ساخت نمونه های قابل قبول در این عرصه ، مستند ورزشی از توجه لازم بین تصمیم گیران، برنامه سازان و نظریه پردازان تلویزیون- چه در زمینه های حرفه ای و چه پژوهشی- بهره مند نبوده است. همین امر باعث ساخت و پخش برنامه های ورزشی گوناگونی در تلویزیون شده که با وجود ادعای مستند بودن، چندان با الگوهای معتبر و شناخته شده ی مستندسازی تطابق ندارند. در این پایان نامه تلاش شده تا با استفاده از روش های اسنادی (کتابخانه ) و مشاهده ای (بازبینی)، داده های بدست آمده تحلیل و تبیین شود، و با مطالعه ی متون مرتبط با این گونه ی برنامه سازی و مقایسه ی آن ها با اصول پذیرفته شده ی مستندسازی، به معیارهای مناسبی برای ساخت مستندهای ورزشی دست یافت. در این مسیر ضمن مطالعه ی موردی دو فیلم المپیا (1938) محصول آلمان و قهرمانی (1377) محصول ایران به عنوان دو نمونه ی مطرح درجهان و ایران، از گفتگو و مصاحبه با دست اندرکاران ساخت و پژوهش آثار مستند- بویژه مستندهای ورزشی- نیز استفاده شده است. پژوهش حاضر، در پایان به چندین یافته رسیده است که مهم ترینشان در بحث تکنیکی، نقش اساسی میزانسن چند دوربینه و تدوین در این نوع مستندسازی است. همچنین در بحث محتوایی نگاه مستند ساز به مقوله ی ورزش و برنامه سازی بر اساس الگوهای معتبر مستندسازی تلویزیونی اهمیت زیادی دارد. همچنین شناخت کامل از رشته ی ورزشی مورد نظر، یکی دیگر از مهم ترین عوامل موفقیت و جذب مخاطب در این گونه ی مستندسازی است. واژگان کلیدی: ساختار شناسی- فیلم مستند- مستند ورزشی- روایت- دکوپاژ- میزانسن – تدوین تداومی- تدوین پیچیده-ریتم(ضرب آهنگ)- قالب(فرم) برنامه
منابع مشابه
ساختارشناسی فیلم مستند آرشیوی
این پژوهش، به بررسی ساختار «فیلم مستند آرشیوی» می پردازد. علی رغم اهمیت مستندهای آرشیوی، از لحاظ انواع کاربردهای متنوع تلویزیونی، بویژه در شبکه- های مستند و خبری سراسر جهان، به نظر می رسد کمتر آثار قابل اعتنایی به این شیوه در تلویزیون کشور ما تولید می شود. از دلایل این کمبود، فقدان شناخت علمی، حرفه ای و تئوریک در این زمینه است. این پژوهش با روش اسنادی و همچنین مصاحبه با کارشناسان و با هدف شن...
15 صفحه اولساختارشناسی فیلم مستند مشارکتی با بررسی آثار شاخص این شیوه
این پژوهش، به بررسی ساختار «فیلم مستند مشارکتی» می پردازد.علی رغم اهمیت مستندهای مشارکتی، از لحاظ انواع کاربردهای متنوع تلویزیونی، بویژه در شبکه های مستند سراسر جهان، به نظر می رسد کمتر آثار قابل اعتنایی به این شیوه در تلویزیون کشور ما تولید می شود. این پژوهش با شیوه ی توصیفی اسنادی (کتابخانه ) و مشاهده ای (بازبینی) عمل می کند و در ابتدا به تعریف فیلم مستند مشارکتی و مرور تاریخچه ی آن می پردازد...
15 صفحه اولتحلیل رتوریکی فیلم مستند زیستمحیطی
در این مقاله با استفاده از روش کیفی و تکنیک تحلیل رتوریکی، یکی از مستندهای ساخته شده درباره بحران زیستمحیطی دریاچه ارومیه را مورد مطالعه قرار دادهایم. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان پنج مقوله محوری در تحلیل رتوریکی مستندهای زیستمحیطی درباره بحران پیشنهاد کردهاند که میتواند راهگشای دیگر پژوهشگران نیز واقع شود. این مقولهها عبارتند از: کاراکترها، رتوریک خطای انسانی و تعیین مقصر، جاذبهها...
متن کامل«ساختارشناسی فیلم مستند سیاسی و زیر گونه های آن» با مطالعه موردی مستندهای "فیدل"(مستند سیاسی شخصیت نگار)،"روزهایی که جهان را تکان داد"(مستند سیاسی واقعه نگار) و مستند "سه سرود برای لنین"(مستند سیاسی دوران نگار)
از دوران شکلگیری رسانههای فراگیر و خاصه دهههای اخیر، افکار عمومی، اخبار و مسائل سیاسی را تعقیب میکنند و اصحاب رسانه و بویژه تلویزیون بخش قابل توجهی از زمان پخش خود را به انواع برنامهها و فیلمهایی که سیاست را محور محتوایی خود قرار میدهند؛ اختصاص داده اند. در حوزه مستند نیز، فیلم "مستند سیاسی" یکی از زیرگونههای مهم محسوب میشود که مسائل سیاسی را با رویکردی موشکافانه و تحلیلی مورد مداقه ق...
بازشناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ
تاریخ مجموعهای سترگ دربارۀ زندگی اقوام و ملتهای گوناگون در گذر زمان است. ملتها میکوشند با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسلهای بعد هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیرعینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال رویدادهای تاریخی را برای نسل امروز تجربهناپذیر میسازد که این حفظ و انتقال دانشِ تاریخی را دشوار میکند. در نظامهای آموزشی جدید، هدف از آموزش تاریخ بهخاطرسپردن اسامی متعدد نیست، ...
متن کاملشیوه های روایت در فیلم مستند با تمرکز بر مطالعه ی فیلم های مستند «خط باریک آبی» و «جنگل رستگاری»
این پژوهش به شناخت و بررسی ابعاد و ویژگی های روایت در فیلم مستند می پردازد. به این منظور با استفاده از روش مطالعه ی اسنادی، ابتدا مباحث و نظریات مرتبط با بازنمایی و روایت مورد بررسی قرار می گیرند و در ادامه به ویژگی های متمایز آنها در فیلم مستند پرداخته می شود. در بخش نهایی با استفاده از مجموعه مباحث مطرح شده ویژگی های روایی در دو فیلم "خط باریک آبی" و "جنگل رستگاری" مورد تحلیل قرار می گیرند. ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023